ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА
5- 8 КЛАСИ
Алгоритм оцінювання, основні види робіт
та запис в журналі з зарубіжної літератури
Розроблено на підставі документів:
·
ІНСТРУКТИВНО-МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо викладання
навчальних предметів /інтегрованих курсів у закладах загальної середньої освіти
у 2024/2025 навчальному році (лист МОН від 30.08.2024 1.1/15776-24)
·
Про
окремі питання оцінювання
результатів навчання (лист №
1/4895-25 від 14.03. 2025).
У мовно-літературній, інформатичній та технологічній освітніх галузях оцінювання
здійснюють за чотирма групами результатів:
І. Взаємодія з іншими особами усно, сприймання і використання інформації у
різних комунікативних ситуаціях (ГР1)
ІІ. Аналіз, інтерпретація, критичне оцінювання інформації в текстах різних
видів (ГР2)
ІІІ. Висловлювання думок, почуттів, ставлень, письмова взаємодія з іншими
особами, зокрема в цифровому середовищі ( ГР3)
IV. Дослідження літературних і мовних явищ, читацької діяльності та
індивідуального мовлення (ГР4)
Відповідно до
рекомендацій, затверджених наказом МОН від 02.08.2024 № 1093, заклад освіти може скористатися академічною свободою в
здійсненні поточного та підсумкового оцінювання.
Те, в якій послідовності учні та
учениці мають досягати результатів навчання, відображено в модельних навчальних
програмах та навчальних програмах. Ці програми вчителі мають змогу вибрати
(див. сайт МОН).
Під час роботи з програмою вчитель або вчителька визначає вид оцінювання (формувальне або підсумкове) а також, на яких етапах упродовж семестру доцільно здійснювати оцінювання результатів навчання певної групи. Ці заплановані оцінювання варто позначити в календарно-тематичному плані чи за його відсутності в навчальній програмі. Також уже на етапі планування доречно продумати, які форми роботи та види завдань (інструменти оцінювання) будуть найбільш дієвими для поточного оцінювання результатів кожної групи. Для цього, зокрема, можна використати ті види діяльності, які запропоновано в модельних навчальних програмах або визначено вчителем у навчальній програмі.
Поточні оцінки за групами результатів виставляють у колонці з датою відповідного уроку, зазначаютчи групу результатів (ГР1/ГР2/ГР3/ГР4). Якщо вчитель/-ка вирішує оцінити на уроці декілька груп результатів окремими поточними оцінками, то оцінку за кожну групу результатів необхідно фіксувати в окремій колонці в журналі, зазначаючи групу. Поточні оцінки за групами результатів враховують під час виведення семестрової оцінки за кожною групою результатів.
Оцінки за підсумкові роботи також виставляють у колонці з датою уроку (ПРГР1/ ПРГР2/ПРГР3/ПРГР4).
Якщо учень або учениця були відсутні на уроці, коли вчитель або вчителька здійснювали підсумкове оцінювання, у відповідній клітинці роблять запис «н».
Вчителька/-ль може запланувати підсумкові роботи за кожною з груп результатів протягом семестру і не проводити фінальну комплексну підсумкову роботу.
Таким чином, семестрову оцінку за певною групою результатів виставляють на підставі поточних оцінок за групами результатів та оцінки за підсумкову роботу (оцінок за підсумкові роботи).
Якщо учень або учениця були відсутні, коли проводилася підсумкова робота, семестрову оцінку за цю групу результатів виставляють на основі наявних поточних оцінок за групами результатів.
Виконувати підсумкову роботу, яка була пропущена, учню / учениці не потрібно.
Якщо в учня / учениці немає поточних оцінок за певну групу результатів, він /вона мають виконати відповідну підсумкову роботу.
Семестрова оцінка може підлягати коригуванню. Семестрове оцінювання можна коригувати за окремими групами результатів. Для цього учень / учениця проходить повторне оцінювання за однією або кількома групами результатів (за бажанням учня / учениці).
Річну оцінку виставляють на підставі семестрових оцінок за I та II семестри (або скоригованих семестрових оцінок). Річна оцінка може бути середнім арифметичним оцінок за I та II семестри. Підсумкову комплексну роботу за рік не проводять.
У 2025/2026 навчальному році вивчення зарубіжної літератури в 5-8 класах здійснюватиметься за модельними навчальними програмами: «Школа радості. Зарубіжна література. 5–9 класи» (авт. Ніколенко О.М., Ісаєва О. О., Клименко Ж. В., МацевкоБекерська Л. В., Юлдашева Л. П., Рудніцька Н. П.,Туряниця В. Г.,Тіхоненко С. О., Вітко М. І., Джангобекова Т. А.);
Навчальні програми з зарубіжної літератури для учнів 9–11 класів розміщені на офіційному сайті МОН.
Вивчення текстів
напам’ять не є обов’язковою формою роботи (вимога робити запис про результати
перевірки вивчення учнями творів напам'ять із подальшим виставленням оцінок у
журналі в стовпці без дати, відповідно, також відсутня).
Викладання зарубіжної
літератури в закладах загальної середньої освіти здійснюють українською мовою.
Твори зарубіжних письменників у курсі зарубіжної літератури вивчають в
українських перекладах.
Обов’язкова кількість
видів контролю з зарубіжної літератури у 5–8
класах:
|
Клас |
5 |
6 |
7 |
8 |
||||
|
Семестри |
І |
ІІ |
І |
ІІ |
І |
ІІ |
І |
ІІ |
|
Підсумкові роботи |
2 |
3 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
Класний твір |
- |
- |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
Перевірка
зошитів |
4 |
5 |
4 |
5 |
4 |
5 |
4 |
5 |
Оцінка за зошит в 5-8 класах не впливає на результати семестрового
оцінювання. Вона фіксується в журналі в окремій колонці без дати.
Обов’язкова кількість
видів контролю з зарубіжної літератури у 9–11
класах:
|
Клас |
9 |
10 |
11 |
|||
|
Семестри |
І |
ІІ |
І |
ІІ |
І |
ІІ |
|
Контрольні роботи
у формі: |
3 |
3 |
2 |
2 |
2 |
2 |
|
класного твору |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
виконання
інших завдань (тестів,
відповідей на запитання
тощо) |
2 |
2 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
Перевірка
зошитів |
4 |
5 |
4 |
5 |
4 |
5 |
Звертаємо увагу на те,
що в пропонованих таблицях не виокремлено спеціальних уроків розвитку мовлення,
оскільки кожен урок мовно -літературної освітньої
галузі має бути зорієнтований на мовленнєвий розвиток учнівства.
Оскільки в модельних програмах зазначено про додаткове читання, пропонуємо
залишити його в навчальній програмі та календарному плануванні.
Оцінку за ведення
зошита з зарубіжної літератури в 9 – 10 класах виставляють у кожному класі
окремою колонкою в журналі раз на місяць і враховують як поточну до найближчої
тематичної. Під час оцінювання зошита з зарубіжної
літератури варто враховувати наявність різних видів робіт; грамотність. У разі
відсутності учня / учениці на уроці протягом місяця рекомендуємо в стовпці за
ведення зошита зазначати н/о (немає оцінки).
Зразок запису уроків з зарубіжної літератури
|
№ |
Дата |
Зміст уроку |
Завдання додому |
|
1 |
|
УВ. Додаткове
читання. Арабська народна казка «Синдбад-Мореплавець» (перша подорож).
Утвердження духовної стійкості людини в образі Синдбада-Мореплавця |
Прочитати
народну казку «Синдбад-Мореплавець» с. 7 - 21 |
|
2 |
|
Підсумкова
робота № 1 ( різнорівневі завдання).
Скарбниця народних казок (УВ, ПТ) |
Намалювати
улюбленого героя народної казки |
|
3 |
|
ДМ. Омар
Хайям. Рубаї. Філософський зміст рубаї |
Виразне
читання 3 - 4 рубаї Омара Хайяма |
Усно взаємодіє - УВ
Працює з текстом - ПТ
Письмово взаємодіє - ПВ
ВЕРБАЛЬНЕ ОЦІНЮВАННЯ (ключові фрази)
Робота
виконана бездоганно
|
Супер Талановито Дивовижно Молодець Бездоганно |
Неймовірно Фантастично Приголомшливо
Ідеально виконано Краще не буває |
Чудова робота Чудова ідея Прекрасно
Гарна робота Геніально |
Оригінально Так тримати Відмінний результат
Бездоганна робота Відмінна робота |
Чудово Неймовірно Гарна думка У тебе все вийшло |
Незначні
помилки
|
Ти
робиш значні успіхи Добре
впоралась/впорався Ти
це зробила/зробив Рада/радий за тебе |
Це
дуже втішно Продовжуй
у тому ж дусі У
тебе дуже добре виходить Я
знала /знав,
що ти впораєшся |
Ти
швидко вчишся Твоя
думка цікава Ти
на правильному шляху Значно краще |
Значні
помилки
|
Старайся!
Будь уважним! Доклади
більше зусиль! Я вірю в тебе! Уважно
перевір це завдання. Відшукай
помилку / Тут сховалась помилка Перечитай,
спробуй знайти помилку Спробуй
самостійно знайти помилку Зможеш
самостійно знайти помилку? Треба
ще раз повторити цю тему Треба
потренуватися ще |
Не поспішай / Говори чіткіше Зосередься, зверни увагу
на... Ти вже більше працюєш над собою!
А як ти вважаєш, чого ще
бракує? Не все вдалося, наступного разу буде краще Треба попрацювати додатково
над такими завданнями Є над чим працювати, я тобі
допоможу Ти зрозумів правильно! Уже краще! Значно краще! Спробуй ще раз розв’язати це
завдання |
Емоційна
підтримка
|
Щодня тобі вдається усе краще Ти сьогодні багато
працювала/працював Ти сьогодні гарно працюєш Тепер ти все
зрозуміла/зрозумів Щодня тобі вдається усе краще Ти сьогодні багато
працювала/працював Ти сьогодні гарно працюєш Тепер ти все
зрозуміла/зрозумів Старайся, ти можеш Тепер тебе ніщо не зупинить |
У тебе є прогрес / У тебе все
вийшло Це дійсно щось неймовірне Тепер ти зрозуміла/зрозумів
цей матеріал Це завдання вдалося найкраще Ти вдосконалюєшся / Вже
виходить добре Цього разу ти це
зробила\зробив Ти перевершила\перевершив
себе Ти докладаєш багато зусиль –
у тебе все вийде Ти рухаєшся у правильному
напрямку Цілком слушно/ Отак правильно
/ Набагато краще |
Підбадьорення
|
Ти зростаєш над собою Молодець, ти проявила/проявив
свою фантазію Ти робиш впевнені кроки
вперед Ти вже маєш значні успіхи в
цьому Щоразу краще / Так тримати Я вражена твоєю роботою! Як
тобі це спало на думку? Ти робиш все так просто Дякую за відповідальне
ставлення до роботи Це найкраще, що ти
коли-небудь робила/робив Я ніколи не бачила, щоб хтось
робив це краще |
Сьогодні справи йдуть
набагато краще Твоя робота з кожним днем
стає краще Ти дійсно на вершині / Я дуже
пишаюсь тобою Ти дійсно в темі/ Ти все
зрозуміла/зрозумів Ти майже все
зрозуміла/зрозумів Я рада бачити, що ти так
вправно працюєш Вітаю, тобі підкорилося
складне завдання Ти швидко вчишся Я вірю у твої сили Щиро радію твоїм успіхам |
Вербальне оцінювання учнів:
фрази, які стануть у пригоді вчителю. https://vseosvita.ua/news/verbalne-otsiniuvannia-uchnivfrazy-iaki-stanut-u-pryhodi-vchyteliu-44707.html
ЗАГАЛЬНІ КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ
результатів навчання учнів 5-6 класів, які здобувають
освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти
|
Бал |
Загальна характеристика |
|
|
І. Початковий рівень |
|
1 |
Учень/учениця розрізняє
об'єкти вивчення |
|
2 |
Учень/учениця відтворює
незначну частину навчального матеріалу, має нечіткі уявлення про об'єкт
вивчення |
|
3 |
Учень/учениця відтворює
частину навчального матеріалу; з допомогою вчителя виконує елементарні
завдання |
|
|
II. Середній рівень |
|
4 |
Учень/учениця з допомогою
вчителя відтворює основний навчальний матеріал, повторює за зразком певну
операцію, дію |
|
5 |
Учень/учениця відтворює
основний навчальний матеріал, з помилками й неточностями дає визначення понять, формулює правило |
|
6 |
Учень/учениця виявляє знання
й розуміння основних положень навчального матеріалу; відповідає правильно,
але недостатньо осмислено; застосовує знання при виконанні завдань за зразком |
|
|
III. Достатній рівень |
|
7 |
Учень/учениця правильно
відтворює навчальний матеріал, знає основоположні теорії і факти, наводить окремі власні приклади на
підтвердження певних думок, частково контролює власні навчальні дії |
|
8 |
Учень/учениця має достатні
знання, застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, намагається
аналізувати, встановлювати найсуттєвіші зв'язки і залежність між явищами,
фактами, робити висновки, загалом контролює власну діяльність; відповіді
логічні, хоч і мають неточності |
|
9 |
Учень/учениця добре володіє
вивченим матеріалом, застосовує знання в стандартних ситуаціях, аналізує й систематизує інформацію,
використовує загальновідомі докази із самостійною і правильною аргументацією |
|
|
IV. Високий рівень |
|
10 |
Учень/учениця має повні,
глибокі знання, використовує їх у практичній діяльності, робить висновки,
узагальнення |
|
11 |
Учень/учениця має гнучкі
знання в межах вимог навчальних програм, аргументовано використовує їх у різних ситуаціях, знаходить
інформацію та аналізує її, ставить і розв'язує проблеми |
|
12 |
Учень/учениця має системні,
міцні знання в обсязі та в межах вимог навчальних програм, усвідомлено використовує їх у стандартних
та нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує, оцінює, узагальнює
опанований матеріал, самостійно користується джерелами інформації, приймає
обґрунтовані рішення |
Наказ МОН № 289 від 01.04.2022 р. Про
затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів
5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту
базової середньої освіти (додаток 2)
https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/86195/
|
Бали |
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів |
|
|
Початковий рівень |
|
1 |
Учень/учениця
на елементарному рівні відтворює матеріал, називаючи окремий літературний
факт або явище (автора й назву твору, окремих літературних персонажів тощо) |
|
2 |
Учень/учениця
розуміє навчальний матеріал і може відтворити фрагмент з нього окремим
реченням (називає окремі факти з життя і творчості письменника, головних персонажів
твору, упізнає за описом окремого персонажа твору, упізнає, з якого твору
взято уривок тощо) |
|
3 |
Учень/учениця
розуміє навчальний матеріал і за допомогою вчителя дає відповідь у формі
висловлювання (відтворює зміст у певній послідовності, називає на
репродуктивному рівні жанр твору, упізнає літературний факт за описом або
визначенням) |
|
|
Середній рівень |
|
4 |
Учень/учениця
має уявлення про зміст твору, може переказати незначну його частину та з
допомогою вчителя визначає основні сюжетні елементи, на репродуктивному рівні
відтворює фактичний матеріал |
|
5 |
Учень/учениця
знає зміст твору, переказує окрему його частину, знаходить у тексті приклади
відповідно до сформульованого завдання, висловлює оцінювальне судження і
доводить його одним-двома аргументами, завершує відповідь простим
узагальненням, дає визначення літературних термінів |
|
6 |
Учень/учениця
знає зміст твору, може переказати значну його частину, з допомогою вчителя
виділяє головні епізоди, уміє формулювати думки, називає риси характеру
літературних героїв, встановлює окремі причиново-наслідкові зв’язки, дає
визначення літературних термінів з прикладами |
|
|
Достатній рівень |
|
7 |
Учень/учениця
володіє матеріалом і навичками аналізу літературного твору за поданим
учителем зразком, наводить окремі приклади з тексту |
|
8 |
Учень/учениця
володіє матеріалом, за зразком аналізує текст, виправляє допущені помилки, добирає докази на підтвердження висловленої думки,
застосовує відомі факти, поняття для виконання стандартних навчальних завдань |
|
9 |
Учень/учениця
володіє матеріалом та навичками комплексного аналізу літературного твору,
застосовує теорію в конкретних ситуаціях, демонструє правильне застосування
матеріалу, складає порівняльні характеристики, добирає аргументи на
підтвердження власних міркувань |
|
|
Високий рівень |
|
10 |
Учень/учениця володіє
матеріалом та навичками комплексного аналізу літературного твору, виявляє
початкові творчі здібності, самостійно оцінює літературні явища, працює з
різними джерелами інформації, систематизує, узагальнює та творчо використовує
дібраний матеріал |
|
11 |
Учень/учениця на
високому рівні володіє матеріалом, вміннями й навичками комплексного аналізу
художнього твору, використовує засвоєні факти для виконання нестандартних
завдань, самостійно формулює проблему й вирішує шляхи її розв’язання,
висловлює власні думки, самостійно оцінює явища літератури й культури,
виявляючи власну позицію щодо них |
|
12 |
Учень/учениця вільно
володіє матеріалом та навичками текстуального аналізу літературного твору,
виявляє особливі творчі здібності та здатність до оригінальних рішень
різноманітних навчальних завдань, до перенесення набутих знань та вмінь на
нестандартні ситуації, має схильність до літературної творчості |
|
ВИМОГИ ДЕРЖСТАНДАРТУ ДО
ОБОВ’ЯЗКОВИХ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА |
ХАРАКТЕРИСТИКА РЕЗУЛЬТАТІВ
НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА |
|
І. Взаємодія з іншими особами
усно, сприймання і використання інформації для досягнення життєвих цілей у
різних комунікативних ситуаціях. МОВ 1.1-1.2. |
1.СПРИЙМАЄ УСНУ ІНФОРМАЦІЮ / АУДІЮВАННЯ ·
уважно слухає
монологічні/діалогічні висловлювання, зважаючи на мету та умови спілкування,
особливості текстів (зокрема художніх текстів, медіатекстів) ·
вичерпно відповідає на
запитання за змістом почутого повідомлення (зокрема художнього тексту,
медіатексту) ·
розуміє та відтворює зміст
почутого повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту), толерантно
реагує, використовуючи формули мовного етикету, етично висловлює власне
ставлення до почутого ·
у разі потреби грамотно
перепитує співрозмовника для уточнення деталей |
|
|
2.УСНО ВЗАЄМОДІЄ ТА ВИСЛОВЛЮЄТЬСЯ / ГОВОРІННЯ Виокремлює усну
інформацію : ·
знаходить у почутому
відповіді на поставлені запитання, ·
розрізняє відому і
нову для себе інформацію, ·
визначає ключові
слова. Перетворює інформацію
з почутого повідомлення в різні форми повідомлень: ·
переказує почуте, ·
складає план почутого, ·
унаочнює та візуалізує
почуте повідомленняє. Аналізує та
інтерпретує усну інформацію: ·
формулює тему та ідею; ·
зіставляє почуте із
життєвим досвідом, ·
розпізнає факти,
судження, факти, судження та аргументи Оцінює усну
інформацію: ·
обґрунтовує
достовірність, повноту, ·
вказує на окремі
особливості, що сприяють або заважають ефективній комунікації, ·
характеризує вплив
окремих деталей Висловлює та обстоює
власні погляди, ідеї, переконання: ·
висловлює своє
ставлення до думок інших осіб, ·
наводить кілька
аргументів і прикладів на підтвердження власної позиції Використовує вербальні
та невербальні засоби під час представлення своїх думок: ·
використовує вербальні
та невербальні засоби для ефективної комунікації, ·
дотримується норм у
виборі мовленнєвих засобів, ·
використовує окремі
засоби художньої виразності. Регулює власний
емоційний стан: ·
регулює власні емоції
в комунікації, ·
збагачує
міжособистісну комунікацію позитивними емоціями. |
|
ІІ. Сприймання, аналіз,
інтерпретація, критичне оцінювання інформації в текстах різних видів (зокрема
художніх текстах, медіатекстах) та використання її для
збагачення власного досвіду. МОВ
2.1-2.7. |
3. СПРИЙМАЄ ПИСЬМОВІ ТЕКСТИ /
ЧИТАННЯ Сприймає текст: • читає тексти різних функціональних стилів і мовленнєвих
жанрів у різний спосіб (оглядово, вибірково тощо) відповідно до мети читання, • розрізняє складники структури тексту відповідно до його
жанрово-родової належності та стильових особливостей, • використовує заголовок, зміст та анотацію для оптимізації
роботи з текстом Аналізує та інтерпретує текст : • формулює тему та ідею, • зіставляє почуте із життєвим досвідом, • розпізнає факти, судження, факти, судження та аргументи, • розрізняє тексти різних стилів, типів та жанрів у
контексті авторського задуму, • поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну,
графічну, числову тощо) у межах одного або кількох текстів Збагачує естетичний та емоційно-чуттєвий досвід : • висловлює в усній та/або письмовій формі власні почуття,
враження, викликані прочитаним Перетворює текстову інформацію: • переказує зміст тексту у різний спосіб відповідно до
завдання, • фіксує потрібні елементи тексту, за допомогою окремих
графічних позначок, • представляє текстову інформацію, використовуючи різні
способи і засоби візуалізації змісту, • створює текст на основі певної графічної інформації
(діаграми, графіка тощо) Обирає тексти для читання: • обирає тексти для читання і наводить окремі аргументи
щодо свого вибору, • використовує достовірні джерела інформації. Оцінює текст: • обґрунтовує значення інформації, здобутої в прочитаному
тексті, • визначає актуальність і несуперечливість, • аргументує власну оцінку прочитаного тексту, наводячи доречні
цитати Читає творчо: • у разі потреби змінює персонажів, додаючи окремі епізоди, • переказує прочитане з позиції одного з персонажів, • за мотивами прочитаного створює власний медійний продукт
(мультфільм, театральну сценку, відеоролик, блог тощо) |
|
ІІІ. Висловлювання думок,
почуттів і ставлень, письмова взаємодія з іншими особами, зокрема
інтерпретація літературних творів українських і зарубіжних письменників;
взаємодія з іншими особами у цифровому середовищі, дотримання норм
літературної мови. МОВ 3.1-3.3 |
4. ПИСЬМОВО ВЗАЄМОДІЄ ТА
ВИСЛОВЛЮЄТЬСЯ / ПИСЬМО Створює письмові висловлення: ·
різних типів, стилів, ·
з дотриманням норм,на засадах академічної
доброчесності. Взаємодіє письмово в режимі
реального часу (у цифровому середовищі): ·
створює невеликі типові повідомлення на спеціальних
(захищених) цифрових сервісах і в соціальних мережах, ·
висловлюється, спілкується, дискутує в цифровому
середовищі, ·
дотримується норм етикету під час онлайн- спілкування. Редагує письмові тексти: ·
знаходить і виправляє недоліки та помилки в змісті,
будові і мовному оформленні власних висловлень, ·
удосконалює текст. |
|
ІV.
Дослідження індивідуального мовлення, використання мови для власної
мовної творчості, спостереження за мовними та літературними явищами,
проведення їх аналізу. МОВ 4.1-4.2. |
4. МОВНІ ВМІННЯ ·
вирізняє спільні ті різні риси
між власним мовленням і мовленням інших осіб, урізноманітнює власне мовлення
завдяки читанню літературних творів, роботі із словниками та довідковими
джерелами ·
наслідує окремі стильові риси
текстів (зокрема художніх текстів, медіатекстів) у процесі створення власного
тексту чи медіатексту для взаємодії з іншими особами ·
відтворює окремі художні засоби
для втілення власних творчих намірів |
Немає коментарів:
Дописати коментар